Kas ir farmaceitiskā aprūpe?

Farmaceitiskā aprūpe ir visi pakalpojumi klientiem, ko var sniegt farmaceits – tā ir ne tikai zāļu pārdošana, bet arī konsultēšana par zāļu lietošanu, saderību, blakusparādībām.

Kur un kas var sniegt farmaceitisko aprūpi?

Farmaceitisko aprūpi aptiekās nodrošina farmaceits.
Atsevišķās aptiekās farmaceitu komandu papildina farmaceita asistents (strādā farmaceita pārraudzībā) un konsultācijas klientiem sniedz arī klīniskais farmaceits. Tās ir augstāka līmeņa farmaceitiskās aprūpes konsultācijas, jo klīniskais farmaceits ir speciālists ar padziļinātu izglītību un zināšanām zāļu lietošanas, mijiedarbības uz drošuma jautājumos.

Kāpēc farmaceitiskā aprūpe ir svarīga, ko tā dod klientam?

Konsultāciju laikā farmaceits var novērst nepareizu zāļu lietošanu, piemēram, vienlaikus lietojot zāles, kas savstarpēji samazina vienas otru iedarbību. Tāpat farmaceits var atgādināt par zāļu lietošanas biežumu un daudzumu, ko pacients, iespējams, pie ārsta nav sapratis vai ir aizmirsis. Farmaceits var arī novērst pārliecīgu zāļu lietošanu, piemēram, divu medikamentu ar vienādu iedarbību paralēlu lietošanu vai pārāk lielu devu lietošanu. Farmaceits var atgādināt par blakusparādību iespējamību, piemēram, par alerģiskām reakcijām.
Farmaceitiskās aprūpes mērķis ir uzlabot pacienta veselību un dzīves kvalitāti, kā arī novērst apdraudējumus viņa veselībai ar nepareizu zāļu lietošanu.

Vai farmaceitiskā aprūpe nedublē ārstu konsultācijas?

Farmaceitiskā aprūpe papildina ārstu un citu veselības aprūpes speciālistu sniegtos pakalpojumus. Tā, piemēram, farmaceits neizraksta recepšu zāles, bet konsultē par to lietošanu un savietojamību ar citiem medikamentiem. Farmaceitam klienti var uzdot papildu jautājumus par ārsta izrakstītajām zālēm – ja pie ārsta kaut ko nav sapratuši, ja ir ko aizmirsuši, ja ārsts nav izskaidrojis pietiekami saprotami. Īpaši svarīga farmaceita konsultācija ir, ja pacients lieto vairākus medikamentus, ko izraksta dažādi ārsti dažādu slimību ārstēšanai – tad ir ļoti svarīgi vienam speciālistam izvērtēt visu zāļu kopumu un ieteikt pareizāko lietošanu.
Savukārt vieglu saslimšanu gadījumos, piemēram, iesnas utml., farmaceits var pats konsultēt un ieteikt labākās bezrecepšu zāles un to lietošanu.

Vai aptiekā var saņemt arī kādus citus veselibas aprūpes pakalpojumus, ne tikai konsultācijas?

Jā, Latvijā aptiekās var saņemt vairākus pakalpojumus veselības stāvokļa kontrolei:

  • holesterīna līmeņa noteikšana asinīs;
  • glikozes līmeņa noteikšana asinīs;
  • pulsa un asinsspiediena mērīšana;
  • svara vai ķermeņa masas indeksa noteikšana.

Kāpēc daži veselības aprūpes pakalpojumi ir pieejami aptiekās?

Pirmkārt, aptiekas ir veselības aprūpes sistēmas sastāvdaļa. Otrkārt, farmaceiti iegūst pietiekami dziļu un plašu izglītību veselības aprūpes jomā, lai varētu kvalitatīvi un droši sniegt klientiem atsevišķus pakalpojumus. Treškārt, aptiekas Latvijā bieži vien ir tuvākās un pieejamākās vietas, kur cilvēki var vērsties pēc padoma, atsevišķiem pakalpojumiem un atbalsta, ko var sniegt kvalificēts veselības aprūpes sistēmas pārstāvis – farmaceits.

Kā farmaceits var sniegt konsultācijas, kāda informācija viņam ir pieejama?

Farmaceits sadarbojas ar pacientu un citiem veselības aprūpes jomas speciālistiem, lai uzsāktu, uzraudzītu un precizētu zāļu lietošanu, lai pārliecinātos, ka zāļu terapijas shēmas ir drošas un efektīvas. Farmaceits informāciju var iegūt no pacienta, no e-recepšu sistēmas un – ar pacienta piekrišanu – arī no ārstējošā ārsta.
Farmaceitiem pret klientu veselības datiem ir tādi paši neizpaušanas un aizsardzības nosacījumi kā ārstiem.

Kādi kopumā ir farmaceita darba uzdevumi saziņā ar klientiem – vēl bez zāļu pārdošanas?

Farmaceita ziņā ir:

  • farmakoterapeitiskās konsultācijas, informācija par zālēm un to lietošanu,
  • uzraudzība par hronisko pacientu zāļu lietošanu,
  • zāļu un citu veselības aprūpes, profilakses un veicināšanas produktu izplatīšana,
  • zāļu izgatavošana un to kvalitātes novērtēšana,
  • veselības un slimību profilakses veicināšana.

Kādi pakalpojumi ir pieejami aptiekās citās ES valstīs?

Eiropas valstu kopējā tendence ir piedāvāt aptiekās arvien plašāku pakalpojumu klāstu, lai nodrošinātu iedzīvotājiem maksimāli tuvus, ērtus un pieejamus farmaceitiskos un vienkāršākos veselības aprūpes pakalpojumus.
Katrai valstij ir sava farmaceitiskās aprūpes politika un aptieku darbības noteikumi, tomēr kopumā aptiekās pieejamie pakalpojumi iedalāmi vairākās grupās:

  1. hroniskas slimības vadība – zāļu lietošanas uzraudzība, receptes pagarināšana, jaunas receptes izsniegšana, astmas kontrole;
  2. veselības stāvokļa uzraudzība – asinsspiediena, holesterīna, glikozes līmeņa un svara mērīšana, smēķēšanas atmešanas atbalsts, veselīga dzīvesveida konsultācijas;
  3. agrīna pārbaude un testēšana – pastāvīgie mērījumi un eksprestesti, piemēram, grūtniecības testi;
  4. vakcinācija;
  5. citi pakalpojumi – diennakts serviss, zāļu piegāde uz mājām un mājas aprūpe, medikamentu atkritumu pieņemšana.

Vairāk informācijas uzziniet šeit >